Wederom weer veel gedaan. Wat gaat het snel!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Latoya Beekmans - WaarBenJij.nu Wederom weer veel gedaan. Wat gaat het snel!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Latoya Beekmans - WaarBenJij.nu

Wederom weer veel gedaan. Wat gaat het snel!!

Door: Latoya

Blijf op de hoogte en volg Latoya

30 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Hallo iedereen,

Hier weer is een berichtje, dit zal één van de laatste zijn (misschien nog eentje). Het einde is namelijk in zicht, over exact een weekje sta ik weer met beide voeten op Nederlandse bodem. Vannacht lag ik in mijn bedje en keek ik een beetje rond in mijn kamer…. En bedacht mijzelf dat ik echt een ontzettend mooie en leerzame tijd hier heb gehad. En ja, eigenlijk vind ik het wel heel jammer om te vertrekken, maar ik ben ook ontzettend happy om iedereen weer te zien! Woensdag slaap ik gewoon weer thuis hihi!

De afgelopen weken weer ontzettend veel gedaan! Ik ben samen met Ko naar Pokahara gegaan, jup dat was de vierde keer!! Maar dit keer weer andere dingen gedaan. We zaten in een mooi hotel met een heerlijk matras en kussen. Volgens mij heeft in elk verslag wel iets over een bed of kussen gestaan, maar dat komt omdat hetgeen waar ik nu op lig niet voldoet aan mijn verwachtingen van een ‘goed’ bed haha.

In Pokhara hebben wij een hoop gewandeld en dat hebben mijn kuiten gemerkt, misschien waren mijn Vans ook niet de beste schoenen. Ik genoot echt van de wandelingen, want wat heb je een prachtig uitzicht!! We zijn naar Sanrangkot (1593 m) gereden of ja… zo ver gereden wat mogelijk was en de rest gewandeld. Wij moesten daar om 05.40 uur zijn om zonsopgang te zien, want vanaf daar heb je een geweldig uitzicht. We waren net te laat om zonsopgang te zien bij Sarangkot, maar we hadden een ander mooi plekje gevonden en vanaf daar zijn wij verder gewandeld om uiteindelijk de geweldig besneeuwde bergtoppen vanaf Sarangkot te zien. En de terug weg hebben wij gewandeld, af en toe off road, maar dan zie je wel de mooiste dingen. We waren toen wel een aantal uurtjes zoet en dat met ruim 30 graden.

De volgende dag stond er weer een wandeling op de planning, maar we hadden besloten om is een dagje te relaxen, zo konden we er de volgende dag weer tegen aan. En dat hadden wij ook uiteindelijk gedaan. Weer een hele andere wandeling door oude dorpjes, straatjes met geweldig uitzicht op de mooie groene bergen, weggetjes met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, bossen met apen en vieze enge, grote slangen en ga zo maar door. Kort samengevat: GENIETEN! Ook hier waren wij zoet mee van 07.30 t/m 16.00 uur. De gids die met ons mee ging is een vriend van Ko, Ganga, mocht iemand ooit naar Nepal gaan. Ik raad jullie hem aan ;)!! ’S Avonds zijn wij bij vrienden van Ko wezen eten. Met zijn zeven in een halletje, zittend op de grond met een heerlijk bord dhal bhat. Lekker op zijn Nepalees.

Terug in Pepsi was ik nog maar met twee chinezen in huis. Anouk was helaas weer weg, maar die is nu ergens anders in Azië aan het genieten! Inmiddels zijn de chinezen weer weg en heb ik het huis voor mij eigen. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. Als ik sommige vrijwilliger hoor, dan zitten zij met zeven mensen in huis en nog eens het gastgezin. Het komt dus voor dat er een kamer gedeeld moet worden. Dat kan heel gezellig zijn, maar ik merk dat ik toch wel behoefte heb aan wat privacy.

Vrijdags weer met een groep vrijwilligers wezen eten en vervolgens zijn wij op ‘stap’ gegaan tot 01.00 uur haha. Het was een gezellige avond en uiteindelijk heb ik daar een gezellig weekend van gemaakt.
De dag erop zijn wij (8 vrijwilligers) met de kinderen van het weeshuis Sunrise naar Funparc geweest. Dit is een park met verschillende zwembaden, glijbanen en speelactiviteiten. Voor zover ik weet heeft iedere vrijwilliger een kleine bijdrage geleverd, de één wat meer dan de ander, maar de kinderen hebben daardoor een geweldige dag gehad. Ik voelde mij wel een beetje bloot in mijn bikini, maanden lang alles bedekt en nu dan rond huppelen in bikini. De nepalezen hadden een hele swimsuit aan hahah. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad, omdat ik de kinderen plezier zag hebben. Ook heb ik een aantal kinderen ‘leren’ zwemmen. Voor hoelang ze dat onthouden? Geen idee, want de vraag is wanneer hun volgende uitje is? Maar het was GEZELLIG! Vervolgens wezen picknicken en dit was dan de eerste keer dat ik met mijn handen at en ik vond het nog lekker ook haha. Zit ik bijna drie maanden hier… doe ik het de laatste weken.

En de 27ste was het koningsdag en ook wij hebben dat ‘gevierd’. In de buurt was er een hotel die zijn tuin beschikbaar stelde voor verschillende kraampjes. Hier konden oude en nieuwe spulletjes verkocht worden met op de grond wat Nederlandse muziek. En raad is?? Ook Nederlands weer. Vervolgens nog even naar het weeshuis, want er gingen weer wat vrijwilligers weg. Ik moest wel even een traantje wegpinken, want het is best sneu om te zien dat de kinderen wéééér afscheid van iemand moeten nemen.

En mensen weet je waar ik de laatste twee weken een abonnement heb afgesloten? Jup.. at the gym! Om 06.00 uur elke morgen sta ik fanatiek mee te zumba’en.. of laten we het bewegen noemen, want of we het zumba kunnen noemen? Ik zweet tenminste.. en soms lach ik mij kapot. Oefeningen als rollen met je ogen in de sportschool?

Buitenom alles wat ik net heb getypt, loop ik ook nog stage! Ik heb het goed naar mijn zin op mijn stage, al blijft het op zijn Nepalees. Ik heb een goed gesprek gehad met de eigenaressen en dat heeft mijn doen besluiten om te vragen aan vrienden en familie of zij een kleine bijdrage zouden willen leveren. Drie dagen verder en ik heb al heel wat opgehaald! Bedankt!! De kinderen hebben verschillende dingen nodig, zoals educatieve spellen, sportmateriaal, bijdrage voor uitstapjes, eten en drinken, noem maar op. Het is een kleine organisatie waar gemiddeld zo’n tien kinderen komen (er zijn meer kinderen aangemeld, maar die zijn er niet altijd), enkele ouders betalen de organisatie voor het opvangen van hun kinderen, maar het merendeel niet (sommige hebben daar de financiële middelen niet voor). De werknemers betalen dingen die zij nodig hebben uit eigen zak, wat betekend dat zij geen salaris hebben en inwonen bij familie of vrienden om zo alles mogelijk te kunnen maken. De kinderen komen zoals zij zeggen op de eerste plaats! Ik denk dat ik met het geld wat ik tot nu toe heb ontvangen een hele hoop voor hen kan doen en daar ben ik jullie, en ik weet zeker de organisatie ook, heel erg dankbaar voor!

Gisteren was het Moederdag in Nepal en samen met de kinderen hebben wij hele mooie kaarten gemaakt voor de moeders. Wij hebben alle kinderen bij deze activiteit betrokken. Een keer niet volgens het dagelijkse schema werken, heeft heel leuk uitgepakt! Ook heb ik voor aama wat gekocht, helemaal happy was ze. Ik kreeg een tikka op mijn hoofd en zij wilde mij ook nog eens geld geven? Uhmm.. waarom zou ik dat aannemen? Korte discussie en uiteindelijk had ze het geld weer terug in haar eigen zak gestopt!

Het laatste weekje is aangebroken en ik heb nog een hoop projecten die ik moet afwerken haha. Zo wil ik het sponsorgeld nuttig gaan besteden en daar verschillende spullen voor kopen die zij nodig hebben. Heb ik mijn project ‘kussenslopen maken (6 stuks)’ uitgesteld tot het laatste moment. Ik had stof gekocht, het is nu bij de naaier (hij noemde zich zelf kunstenaar) om verschillende mandala’s erop te laten naaien. Het is 5 uur werk om het op de kussen te naaien, maar we verblijven in Nepal… en meneer is afhankelijk van stroom en dat is er dus niet altijd! Ik ga er zondag nog even langs om hem op te jagen haha. Want vervolgens moet het naar iemand anders en die zal er daadwerkelijk echt kussenslopen van maken. En daarnaast wil mijn onderzoek zo goed als af hebben als ik weer op Nederlandse bodem sta! Mijn weekje zal dus wel voorbij vliegen!

Ik zie jullie snel… bedankt voor jullie berichtjes het was altijd leuk om dat terug te lezen!!

Dikke kus, xxx

  • 30 April 2014 - 07:13

    Joani:

    Hey lieverd!

    Sta soms versteld van alles wat je doet en meemaakt. Echt super! Kan me voorstellen dat het dubbel is om weer naar huis te gaan.
    Succes met alles wat je de laatste week nog wil doen en regelen!

    Tot snel! X

  • 30 April 2014 - 10:13

    Desiree:

    Toyyyy!

    Goed om te lezen dat je een mooie en leerzame tijd daar hebt gehad!
    Tuurlijk is het raar om daar weer weg te gaan.....maar zo'n ervaring kan je in je broekzak steken!

    Geniet nog van je laatste weekje...en we zien mekaar weer snel :)

    Doeggggggggggggg xxxxxxxxxxxxx

  • 30 April 2014 - 10:38

    Eva:

    Nog een weekje, maar nu eerst nog lekker een week genieten! En die rollen met je ogen, ga ik er in houden!! Misschien krijg ik daar wel mega veel spieren van (HAHAHAHA) xx en tot volgende week dropje!!

  • 30 April 2014 - 19:28

    Marjolijn:

    Lieve Toy,

    Dat worden wel 5 fotoboeken als je alles wat je gedaan en gezien hebt wil vastleggen. Maak er nog een leuke laatste week van en bedankt voor al je leuke verhalen. X MJ

  • 04 Mei 2014 - 08:49

    Clementine:

    In 3 maanden tijd een schat aan ervaring opgedaan. Geniet van de laatste dagen daar, wens je een mooi afscheid daar en alvast een warm welkom thuis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Latoya

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 9073

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: